Feedback ontvangen is niet altijd fijn. Je kunt van feedback die je krijgt misschien best veel leren, maar het is niet altijd even makkelijk om feedback te krijgen. In deze blog ga ik in op de vraag waarom feedback ontvangen soms zo lastig is en waarom het jammer is als je daardoor misschien te weinig kunt doen met de feedback die je krijgt.

Aan het einde van de blog kun je een gratis artikel aanvragen. Hierin staan tips en suggesties die je helpen om feedback beter te kunnen ontvangen.

Stuur ons een mailtje! Bel ons nu!

Wat kan goed feedback ontvangen in de weg staan?

Dat openstaan voor kritische feedback voor ons vaak moeilijk is, heeft om te beginnen te maken met het feit dat we onze eigen prestaties en ons eigen kunnen vaak nogal overschatten. Uit onderzoek van onder meer David Dunning, hoogleraar aan de Cornell Universiteit blijkt, dat we vooral juist die vaardigheden overschatten waar we niet zo goed in zijn. Precies de vaardigheden dus waarop we de meeste feedback kunnen verwachten!

Het gevolg van het overschatten van onze prestaties en ons kunnen is dat we, als we kritische feedback krijgen, deze vaak niet goed kunnen herkennen. De kans dat je in de verdediging zult schieten, is dan natuurlijk best groot.

Wat ook een rol speelt bij de moeite die we kunnen hebben met kritiek, is onze behoefte om gewaardeerd te worden voor wat we doen en voor wie we zijn. Die behoefte hebben we niet alleen op het werk, in de vriendenkring of in het gezin, maar zelfs in situaties die er voor ons levensgeluk helemaal niets toe doen: je ziet de kritische blik van de bestuurder die jou langzaam inhaalt (wat heb ik niet goed gedaan? vraag je je geschrokken of misschien geërgerd af). Of je hoort de irritatie in de stem van iemand die, nadat je op de roltrap gevraagd hebt of je er even langs mag, zegt: "ja, als je dit nodig vindt". Dergelijke ervaringen met onbekenden kunnen je zomaar een gevoel van irritatie of ongemak geven. 

Het feit dat we onze eigen prestaties vaak overschatten, gecombineerd met onze behoefte aan waardering, maakt het dus niet zo gek dat we soms moeite hebben om goed met feedback om te gaan. Zeker als de kritiek ook nog eens onprettig of onduidelijk is verwoord. En dit is vaak het geval. Want net zo min als het eenvoudig is om kritische feedback goed te ontvangen, blijkt het voor ons ook vaak lastig om ontspannen en constructief constructieve feedback te geven.

Zie ook mijn blog Beter leren communiceren: feedback geven

Feedback ontvangen vraagt vaak mildheid van de ontvanger

Voor je het weet, schiet je bij het krijgen van kritische feedback in de verdediging. Of erger nog: in een tegenaanval. Vaak voelen we ons beschaamd, betrapt of ongemakkelijk. Gedachten, die zomaar kunnen opkomen en het openstaan voor feedback in de weg staan, zijn:
  • Wie ben jij dat je denkt mij hierop te kunnen aanspreken!
  • Ja, ja, en op jou is zeker niets aan te merken.
  • Moet ik mij iets aantrekken van deze indirecte manier van feedback geven? Zeg het me dan rechtstreeks, als je het durft!
  • Wat een lompe boer....
  • Moet dat nu?
  • Moet dat op deze manier?
  • Als het goed gaat, hoor je niets. Maar als er eens een keer iets niet zo goed gaat, dan hoor je het onmiddellijk.
  • Waarom zeg je dit tegen mij? Ik kon er toch niets aan doen!
  • Waarom spreek je mij hierop aan? Ik was toch niet de enige?
  • Hoezo niet in orde! Het kon niet beter!
  • Hoe had ik dat dan anders moeten doen? Gezien de omstandigheden?
  • Wie heeft hier nu de meeste ervaring?
  • Ik had jou weleens willen zien....
  • Dat weet ik ook wel, maar dat hoef jij me niet te vertellen.
Om feedback serieus te kunnen nemen, moet je de neigingen die je hebt om je tegen feedback te wapenen van jezelf goed leren kennen en 'neutraliseren'.
 

Waarom zou je je iets van kritische feedback moeten aantrekken?

Tja, waarom zou je je van kritische feedback iets moeten aantrekken? Je kunt toch ook gewoon doen wat je zelf leuk of goed vindt?

Dat is waar, maar het belang van kritische feedback is groot. Wat kan de waarde ervan zijn? Een paar voorbeelden:

  • Het kan je behoeden voor het maken van onnodige fouten.
  • Het kan bijdragen aan je groei als professional.
  • Het kan ervoor zorgen dat je weet wat je anders moet doen om gedoe met collega's te voorkomen.
  • Het kan eraan bijdragen dat je leidinggevende besluit om je aan het einde van het jaar een bonus te geven.
  • Het kan ervoor zorgen dat je blijft aansluiten bij de wensen en verwachtingen van je klant, waardoor deze niet wisselt van afnemer of opdrachtnemer. En daardoor wordt de kans dat je je target haalt weer groter.
  • Het kan je ervoor behoeden dat jij en je partner uit elkaar te groeien.
  • Het geeft je inzicht in hoe je op anderen overkomt en waar je wellicht ongewenste effecten oproept door je gedrag.
Zoals al gezegd, hoef je je niet altijd iets aan te trekken van kritische feedback. Maar als je de hierboven genoemde mogelijke positieve waarde ervan herkent, zal je het met me eens zijn dat het de moeite waard is kritische feedback serieus te nemen. Ook als deze onhandig is geformuleerd.
 

Kritische feedback de aandacht geven die het verdient

Kritische feedback verdient aandacht: de ander toont jou hoe hij jij ervaart en waardeert. Dat is eigenlijk altijd de moeite waard; het biedt je de mogelijkheid om te leren en om je te ontwikkelen. En je weet nu hoe je rekening kunt houden met wat de ander belangrijk of prettig vindt.
 
Kritiek serieus nemen betekent goed uitzoeken wat de ander er precies mee wil zeggen. Het betekent ook dat je serieus moet nadenken over de vraag of je iets met de feedback zou moeten doen. Dit laatste impliceert dat je deze ook weloverwogen naast je neer kan leggen. Je hoeft er dus niet altijd iets mee te doen. Let op: kritiek weloverwogen naast je neerleggen gaat natuurlijk niet samen met irritatie, ongemak, veroordelen van de ander, je meer of beter voelen. In die gevallen kan kritiek naast je neerleggen heel prettig 'voelen', weet ik uit ervaring. Maar het betekent ook de kans op een leerzame les voorbij laten gaan en vaak ook het voortduren van een ongemakkelijke situatie of verstandhouding. Of het begin ervan.
 

Een gratis artikel over feedback ontvangen aanvragen

Over wat kritische feedback is en de redenen waarom het vaak zo lastig is om goed op kritiek te reageren, heb ik een artikel geschreven.  Als je dit wilt, kun je hieronder een artikel gratis downloaden. Hierin staan tips en ideeën om kritische feedback beter te kunnen ontvangen zodat je er meer uit te kunnen halen en van kunt leren.

In het artikel:

  • Geef ik een beschrijving van wat je als kritische feedback kunt beschouwen
  • Ga ik wat uitgebreider in op waarom feedback krijgen vaak zo pijnlijk is
  • Geef ik nog meer redenen waarom kritische feedback ondanks alles wel de moeite waard is
  • En beschrijf ik wat jou kan helpen om makkelijker feedback te ontvangen

Artikel aanvragen: Kritische Feedback Ontvangen

 
Individuele coaching

Wil je leren om goed met feedback om te gaan of leren om feedback op een constructieve manier te geven?  En overweeg je dit een-op-een met een coach te gaan doen? Neem dan contact op voor maken van een vrijblijvende afspraak met één van onze coaches

Stuur ons een mailtje! Bel ons nu!

Lijkt een training je iets? Kijk dan eens naar onze training Beter Leren Communiceren of de training Feedback geven en ontvangen.
 

NIP RegisterpsycholoogAlbert van Veen, coach Nijmegen en omgeving, is registerpsycholoog NIP Arbeid & Organisatie en tevens een door het CRKBO erkende trainer voor het kort beroepsonderwijs. Sinds 1995 coacht en traint Albert medewerkers, leidinggevenden en (management)teams.

Albert is bereikbaar op 024 397 8892

 
Al onze blogs: kiezen op onderwerp

Reacties

afbeelding van Leonie van de W

Leonie van de W said:

Interessant blog, leuk!

Reactie toevoegen