Burn-out

Een burn-out krijg je niet zomaar: daar gaat een lange periode aan vooraf met te veel spanning en te veel (werk)druk. Dit gaat gepaard met verschillende klachten. Als dat maar lang genoeg duurt, kan er een moment komen dat er ineens iets knapt: de energie is op en je kunt simpelweg niet meer verder. Je lichaam heeft te lang te veel stresshormoon aangemaakt.

Zit je in omstandigheden waarin druk en stress al een langere tijd veel van je vragen? En wil je weten of je in de buurt bent van de gevarenzone? Als je regelmatig veel last hebt van twee of meer van de volgende klachten is het antwoord mogelijk 'ja':

  • Slaapproblemen
  • Duizeligheid
  • Maag- of darmklachten
  • Toegenomen prikkelbaarheid
  • Moeite met ontspannen
  • Spanningshoofdpijn 
  • Lusteloosheid, nergens zin in hebben
  • Veel piekeren
  • Je moeilijk kunnen concentreren
  • Gevoel niet meer competent te zijn
  • Een gespannen of opgejaagd gevoel hebben
  • Gevoeliger, emotioneler zijn
  • Je bijna nooit meer echt uitgerust voelen

Wat kun je doen als je de burn-out symptomen herkent?

Herken je twee of meer van de bovenstaande klachten en heb je hier al langere tijd last van, dan kun je ervan uitgaan dat je meer van jezelf vraagt dan goed voor je is. Het kan dan verstandig zijn om een pas op de plaats te maken.

Als je inschat dat de ernst van de overspanning meevalt, kan het voldoende zijn om ervoor te zorgen dat je meer rust kunt nemen, je grenzen waar nodig beter afbakent en probeert om de belasting die je nu ervaart naar een lager niveau te brengen. Voor veel mensen is het echter niet zo makkelijk om hiervoor te kiezen. Redenen daarvoor kunnen zijn dat je:

  • je heel verantwoordelijk voelt.
  • erg plichtsgetrouw bent.
  • hoge eisen stelt aan jezelf.
  • het moeilijk vindt om voor jezelf op te komen, je grenzen duidelijk aan te geven.
  • bang bent dat erkennen dat het werk te veel van jou vraagt gezien zal worden als een teken van zwakte.

Te hoge eisen stellen aan jezelf, onzekerheid of trots kunnen het nemen van een verstandig besluit behoorlijk in de weg zitten

Als je eigenlijk weet dat je rustiger aan moet doen, anders met de belastende situatie om zou moeten gaan, maar niet goed weet hoe je dat voor elkaar kunt krijgen, praat er dan over met mensen die vertrouwt. Laat ze met je meedenken en laat je door hen adviseren.

Tip: kijk voor meer informatie op Burn-out coach 

Stuur ons een mailtje! Bel ons nu!

Ernstige burn-out verschijnselen

Als je last hebt van serieuze burn-out verschijnselen, zeker wanneer je gevoelens van uitputting ervaart, is het noodzakelijk om rigoreuze maatregelen te nemen; het is dan de hoogste tijd om uit de belastende situatie te stappen en je ziek te melden.

Neem je een time-out, is verstandig om een bezoek te brengen aan je huis- of bedrijfsarts. Deze kan beoordelen of onderzoek nodig is om eventuele fysieke oorzaken uit te sluiten en zo nodig te behandelen. De arts kan je ook helpen of doorverwijzen als professionele hulp gewenst of noodzakelijk is om te herstellen van de schade die je inmiddels hebt opgelopen door de stress waaraan je bent blootgesteld.

Een burn-out beschadigt je, fysiek en mentaal

Hoe ernstiger de burn-out, hoe groter de kans op ernstige fysieke gevolgen als diabetes type 2, een te hoge bloeddruk, cardiovasculaire aandoeningen, hoofdpijn en pijnklachten in rug en nek.

Ook mentaal heb je bijna altijd iets te verwerken wanneer je met een burn-out geconfronteerd wordt. Mensen met een burn-out hebben vaak een of meer van de volgende klachten:

  • zich incompetent en onzeker voelen.
  • boosheid en frustraties, bijvoorbeeld vanwege omstandigheden binnen de organisatie of het eigen team.
  • zich slachtoffer voelen.
  • boosheid op zichzelf, omdat ze het 'zover' hebt laten komen.
  • gevoelens van schaamte, gefaald hebben omdat ze de situatie niet hebben aangekund.
  • schuldgevoelens: ik zit thuis en collega's, klanten of opdrachtgevers zitten met de gevolgen.

Herstellen van een burn-out

Tijd nemen voor voldoende rust is het eerste wat nodig is om te herstellen van een burn-out. Dat betekent afstand nemen van de belastende situatie, uitrusten, dingen ondernemen die voor jou ontspannend zijn, zorgen voor voldoende lichaamsbeweging.

Ga ervan uit dat hoe langer de belastende periode voorafgaand aan de burn-out heeft geduurd, des te langer ook de periode van herstel zal zijn. De ervaring leert dat het herstel voor bijna iedereen langer duurt dan gedacht. Uit onderzoek van Kant c.s. (2004) is gebleken dat burn-out klachten gemiddeld tweeëneenhalf jaar aanhouden...

Voor het fysieke herstel is rust en tijd nemen het belangrijkste wat je kunt doen. Om de mentale tik te verwerken is het in veel gevallen verstandig om deskundige hulp te zoeken. Leren accepteren dat je overspannen of burn-out bent is vaak het eerste wat moet gebeuren. Dat is een voorwaarde voor de volgende stap: inzicht krijgen in wat voor jou de belastende en stresserende factoren zijn geweest die hebben bijgedragen aan de burn-out. Het is van belang te leren hoe jij zelf anders met deze factoren om zou kunnen gaan. Zonder dit inzicht is de kans groot dat je in de toekomst opnieuw tegen een burn-out kunt aanlopen.

Heb je behoefte aan hulp?

Ben je aan het herstellen van een burn-out? Of heb je last van burn-out verschijnselen en wil je erger voorkomen? Als psycholoog en coach hebben wij ervaring met het begeleiden van mensen die in jouw situatie zitten. Ook weten we uit ervaring wat het is om burn-out te zijn en wat het vraagt om daar weer bovenop te komen.

Wil je meer informatie of een vrijblijvende afspraak maken? Neem dan contact met ons.

Stuur ons een mailtje! Bel ons nu!

Meer blogs van Albert van Veen lezen

Registerpsycholoog NIP Arbeid en OrganisatieAlbert van Veen, coach Nijmegen en omgeving, is registerpsycholoog NIP Arbeid & Organisatie, burn-out coach en tevens een door het CRKBO erkende trainer voor het kort beroepsonderwijs.

Sinds 1995 coacht en traint Albert medewerkers, leidinggevenden en (management)teams.


GERELATEERD

Al onze blogs: kiezen op onderwerp

Reactie toevoegen