Mijn ervaring als trainer en coach is, dat verschillende communicatiestijlen in een team verrijkend kunnen zijn voor de kwaliteit van de samenwerking. Maar ook dat ze gemakkelijk kunnen leiden tot wrijving en wederzijds onbegrip. Als je verschillende communicatiestijlen hebt, is het soms alsof je elkaar niet helemaal goed verstaat, terwijl je toch dezelfde taal spreekt.

Verschillende communicatiestijlen

Herken je dit:
Ruud is zorgvuldig en gaat niet over één nacht ijs. Als er tijdens de vergaderingen gediscusieerd wordt over een kwestie waar je als team een oplossing voor moet vinden, heeft hij niet snel zijn mening klaar. Eerder dan te komen met een idee of een oplossing, is hij juist iemand die als anderen met ideeën komen, steeds beren op de weg ziet en precies kan uitleggen waarom het idee niet gaat werken. Het is alsof jij met een half vol glas enthousiast vooruit wilt, terwijl Ruud met een half leeg glas in de hand wat jou betreft de boel vooral aan het ophouden is. Ja, je ergert je geregeld aan Ruud. Met Ruud erbij wordt je geduld vaak erg op de proef gesteld. Trouwens, niet alleen jouw geduld!
 
Of dit:
Freek is altijd duidelijk en to-the-point. Hij draait nooit om zaken heen en zegt de dingen zoals ze zijn. Althans, zoals hij vindt dat ze zijn! Op zichzelf is het natuurlijk wel goed dat je bij Freek precies weet waar je aan toe bent. Maar hij is wat jou betreft wel erg stellig over hoe het zit en over hoe zaken zouden moeten worden aangepakt. Zelf voel je bij hem weinig ruimte voor jouw ideeën. Je hebt steeds meer de neiging om met hem erbij maar niets te zeggen.


Of misschien herken je dit meer:

Anita is een vlotte babbelaar. Er wordt door collega's veel om haar gelachen. Jij vindt haar echter nogal druk. Zelf ben je niet zo'n prater, maar met Anita in de buurt is dat ook niet nodig; zij kan in haar eentje de ruimte wel zo'n beetje vullen. Dat drukke gedoe is één ding, maar waar je vooral moeite mee hebt, is het feit dat ze vaak met de wildste ideeën komt. Ideeën die wat jou betreft totaal ondoordacht zijn en waarvan het vaak beslist niet verstandig is om ze uit te gaan voeren. Maar tot je verbijstering krijgt ze toch vaak een groot deel van de collega's mee! Waarom gaan de collega's zo makkelijk met Anita mee en wordt er toch zo slecht naar jou geluisterd??!

Als verschillen in communicatiestijl de samenwerking bemoeilijken

Wat kun je doen wanneer je merkt dat verschillen in communicatiestijl de samenwerking bemoeilijken? Misschien helpt het al om je simpelweg te realiseren dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is; elke communicatiestijl brengt nu eenmaal zijn eigen typerende wijze van communiceren met zich mee. Als irritatie, ongeduld of andere niet helpende gevoelens voor jou een rol spelen, kan het ook helpen om je mogelijk negatieve interpretaties die je geeft aan de wijze waarop de ander communiceert te (h)erkennen, deze even ter zijde te schuiven en je meer te richten op de inhoudelijke inbreng:
 
  • Ruud ziet misschien inderdaad veel beren op de weg, maar hij heeft niet de bedoeling om de boel op te houden en onnodig kritisch te zijn. Het is misschien wel zijn kwaliteit om de mogelijke valkuilen snel te doorzien en ons daarmee te behoeden voor onnodige fouten!
     
  • Freek is misschien wel stellig in zijn uitspraken en dat mag soms wat bot of bazig overkomen, maar daarmee is niet gezegd dat hij bazig wil zijn en ook nog eens mijn inbreng niet waardeert. Misschien heb ik meer impact wanneer ik me bij hem niet zo klein maak en net als Freek zelf ook helder en concreet zeg wat mijn mening is.
     
  • Anita mag dan misschien druk zijn en overlopen van ideeën, maar dat betekent niet dat wat zij zegt alleen maar ondoordacht en onzin is. Misschien moet ik haar eerst maar eens waarderen voor haar creativiteit en daarna kijken wat nodig is om het wel te laten werken in plaats van steeds vooral te wijzen op de makkes in haar idee.
Je focus richten op de inhoudelijke bijdrage van een collega waar je je vanwege zijn stijl van communiceren aan stoort, in combinatie met ervan uit te gaan dat de intenties goed zijn, kan helpen om de communicatie en samenwerking soepeler te laten verlopen. Natuurlijk kun je soms terecht veel last hebben van de wijze waarop iemand communiceert. Bijvoorbeeld omdat iemand je steeds onderbreekt en eigenlijk nooit laat uitpraten. Of omdat iemand zich wat jou betreft te veel op de vlakte houdt, zodat je niet goed weet wat je aan die persoon hebt. In die gevallen kan feedback geven wellicht helpen om de verstoring in de samenwerking bespreekbaar te maken en op te lossen. 
 

Gratis artikel aanvragen

Over verschillen in communicatiestijl en manieren om met die verschillen goed om te gaan, heb ik een artikel geschreven. Hierin ga ik dieper in op de vier voor veel mensen heel herkenbare communicatiestijlen en beschrijf ik uitgebreid hoe je kunt aansluiten bij communicatiestijlen waarmee het voor jou soms moeizaam communiceren is. Je het artikel hieronder gratis downloaden.

Als je het artikel downloadt, krijg je:

  • Een uitgebreide beschrijving waarmee je de 4 communicatiestijlen goed leert (her)kennen
  • Krijg je per stijl praktische tips die je helpen om stroef verlopende gesprekken soepeler te laten verlopen
  • Waardoor ook de samenwerking prettiger wordt
  • Nuttig voor op het werk
  • En ook leuk en leerzaam om thuis en met vrienden te gebruiken.

Artikel CommunicatieStijlen aanvragen

Individuele coaching

Wil je een vrijblijvende afspraak maken met één van onze coaches, bel ons dan op 024 397 8892

Meer blogs van Albert van Veen lezen

NIP RegisterpsycholoogAlbert van Veen, coach Nijmegen en omgeving, is registerpsycholoog NIP Arbeid & Organisatie en tevens een door het CRKBO erkende trainer voor het kort beroepsonderwijs. Sinds 1995 coacht en traint Albert medewerkers, leidinggevenden en (management)teams.

Albert is bereikbaar op 024 397 8892

 

Al onze blogs: kiezen op onderwerp

Reactie toevoegen