Gebrek aan zelfvertrouwen is voor veel mensen een probleem waar ze dagelijks last van ondervinden.

In deze blog geef ik je tips om aan je zelfvertrouwen te werken. Het zijn geen simpele trucjes: je moet er meestal hard voor werken om minder last te hebben van je gevoelens van onzekerheid. 

Werken aan zelfvertrouwen: je positieve kanten aandacht geven

Onzeker zijn over jezelf gaat meestal samen met een negatief zelfbeeld.

Als je een negatief zelfbeeld hebt, denk je overdreven kritisch over jezelf: je bent niet goed genoeg, je bent niet zo leuk als andere mensen, anderen zijn slimmer. De kritische gedachten over jezelf zijn bijna altijd erg overdreven.

Om te leren minder negatief over jezelf te denken, helpt het om je te richten op de positieve kanten van jezelf. Dat kan in het begin lastig zijn, maar het loont echt de moeite om het te gaan doen.

De eerste twee tips gaan over je positieve eigenschappen in het zonnetje zetten.

Tip 1    Schrijf alle positieve dingen over jezelf op. Voor de meeste mensen die kritisch zijn over zichzelf, is dit vaak een moeilijke opdracht. Schrik dus niet wanneer het je niet direct lukt om een lijstje met positieve eigenschappen te maken: neem er de tijd voor en doe het heel serieus. Schrijf alles op wat aan jou best wel oké is, of waar je goed in bent. Vraag mensen die jij graag mag om je te helpen om je leuke kanten en kwaliteiten op een rijtje te krijgen.

Bij leuke kanten en kwaliteiten moet je beslist niet denken aan grootse zaken: er zijn nu eenmaal niet veel Einsteins, Rembrandts en Johannen Cruijff. Je hoeft dus niet briljant of heel bijzonder te zijn om gewoon een leuk, normaal en goed mens te zijn!

Het gaat dus om gewone dingen als:

  • Aardig zijn
  • Lief zijn voor je kinderen
  • Trouw zijn aan je vrienden
  • Zorgzaam zijn voor je ouders
  • Geduldig zijn
  • Zorgvuldig kunnen werken
  • Spontaan zijn
  • Goed kunnen hoofdrekenen
  • Nooit een verjaardag vergeten
  • Aandacht hebben voor anderen
  • Goed kunnen luisteren
  • Aardig of vriendelijk zijn
  • Kunnen genieten van mooie muziek of van de natuur
  • Lekker kunnen koken
  • ...
  • ...

meer zelfvertrouwen 

Tip 2    Begin en eindig elke dag met het lezen van de lijst met je positieve eigenschappen en kwaliteiten. Doe dit met aandacht en laat elke keer als je de lijst leest goed tot je doordringen dat dit allemaal over jou gaat!

Vul de lijst aan, iedere keer wanneer je weer iets positiefs over jezelf hebt ontdekt.

Door elke dag aandacht te besteden aan de positieve dingen over jezelf, ga je langzaam je zelfbeeld wat positiever kleuren.

Werken aan zelfvertrouwen: negatieve gedachten omzetten 

Naast het verleggen van je focus naar de positieve gedachten over jezelf, kun je ook actief werken aan het veranderen van de negatieve gedachten over jezelf die ervoor zorgen dat je je vaak onzeker voelt.

Hoe beter je in staat bent om de vaak overdreven negatieve gedachten om te zetten in neutrale of misschien zelfs positieve gedachten, hoe beter dit is voor je zelfverzekerdheid. Immers: negatieve gedachten en overtuigingen versterken gevoelens van onzekerheid. Daarnaast hebben overtuigingen de neiging om uit te komen. Dit laatste staat bekend onder de naam self-fulfilling prophecy.

De volgende tips gaan over het aanpakken van je niet-helpende, vaak overdreven negatieve gedachten die je hebt over jezelf.

Tip 3    Spoor de negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen op die jou onzeker maken.

Dit doe je door te onderzoeken wat je gedachten zijn in situaties waarin je je onzeker voelt. Vaak zijn we ons niet eens bewust van het feit dat er dan allerlei gedachten door ons hoofd schieten, maar we hebben ze wel degelijk! Zet de gedachten die je op deze manier op het spoor komt op papier.

Alleen al door je bewust te worden van al je (vaak overdreven) negatieve gedachten over jezelf en deze op papier te zien, kan er iets positiefs gebeuren; misschien moet je een beetje om jezelf lachen, misschien word je je bewust van de absurditeit van (een deel van) je eigen gedachten en misschien verwerp je spontaan al een deel van de gedachten die wat jou betreft overdreven zijn.

Let op: verwerpen van overdreven gedachten, of een beetje om jezelf leren lachen, betekent niet dat deze gedachten ook verdwijnen. Gedachten kunnen zich zomaar aandienen, daar hebben we niet veel controle over. Maar je kunt wel leren om deze overdreven gedachten minder serieus te nemen en je er minder door te laten leiden.

Tip 4    Leer om rationeler te denken. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar voor veel mensen ligt hier ook een sleutel tot zelfverzekerder worden. Hoe doe je dit eigenlijk?

Rationeler leren denken doe je door de gedachten die je op papier hebt gezet kritisch te toetsen op de vraag: hoe redelijk zijn ze eigenlijk?

Onredelijke gedachten kun je op het spoor komen door bij elke gedachte de volgende vragen te stellen:

  • Is deze gedachte niet een beetje overdreven?
  • Hoe weet ik zo zeker dat dit waar is?
  • Geldt dit altijd?
  • Als ik stel dat dit voor mij geldt, geldt dit dan ook voor anderen? Oh, niet! Waarom dan wel voor mij?
Onredelijke gedachten zijn vaak te herkennen aan woorden als 'altijd', 'nooit', 'moet', 'mag niet'.

De volgende stap is, dat je de negatieve gedachten die irrationeel zijn zo probeert te herformuleren, dat ze voor jou waar zijn, maar ook redelijk(er). Als dit lukt en je deze redelijkere gedachten steeds weer weet te 'denken' wanneer de oude, irrationele gedachten zich aan je opdringen, zul je merken dat het vervelende effect van je gedachten langzaam steeds wat minder zal worden. Het wordt dan ook makkelijker om die vervelende gedachten steeds minder serieus te nemen.

Voorbeeld
Een van de terugkerende negatieve, irrationele gedachten die je op het spoor bent gekomen, luidde als volgt:

Ik kan niets! Ik ben een mislukking!

Je hebt deze gedachte goed onderzocht en een paar dingen vastgesteld. Ja, je bent soms wat onhandig en misschien zelfs wel onhandiger dan veel andere mensen. Maar het is heel erg overdreven om te stellen dat je niets kunt. Strikt genomen kun je best veel. Maar door je onhandigheid (of soms domme pech) gaat er bij jou misschien eerder iets kapot, laat je vaker dan de meeste mensen die je kent iets vallen en als er iemand tegen een deurpost aanloopt of over iets struikelt, ben jij dat vaker dan anderen.

zelfvertrouwen tips

Maar om daarom te stellen dat je niets kunt en dus een mislukking bent, is zwaar overdreven!

Al zoekend ben je dan ook tot de volgende herformulering van je oorspronkelijke gedachte gekomen:

Ik kan best veel, maar ik ben soms wat onhandig. Hoewel dat weleens tot ongemakkelijke situaties kan leiden, ben ik daarom nog niet een mislukking. Sterker nog: soms leidt het tot hilarische situaties en ik weet dat sommigen het zelfs een beetje charmant vinden....

Je moest er even aan wennen, maar deze gedachte is er eentje die wat jou betreft nu meer waar is dan de oude gedachte. Met elke nieuwe, reëlere gedachte over jezelf, leer je beetje bij beetje op een positievere manier over jezelf te denken en ga je je stapje voor stapje steeds wat minder onzeker voelen.

Rationeel-emotieve therapie om zelf mee aan de slag te gaan

Tip 5    Wil je zelf je onzekerheid aanpakken? Gebruik dan een beproefde methode.
De RET is een bewezen succesvolle methode. Je kunt bij ons een gratis artikel aanvragen waarin wij uitleggen hoe de RET werkt en een aantal oefeningen beschrijven om met de RET te leren werken. Als je hieronder de groene button gebruikt en daarna enkele gegevens invult, krijg je:

  • Een uitgebreide beschrijving van de Rationeel-Emotieve Therapie met daarin
  • Twee praktische oefeningen:
    • Waarmee je voor jezelf, maar ook met een collega, vriend of partner
    • Je eigen gedachten en overtuigingen kritisch kunt toetsen en zo nodig kunt bijstellen
    • En kunt oefenen in de praktijk.
  • Het werken met de RET en het doen van de oefeningen:
    • Draagt bij aan een positiever zelfbeeld
    • Waardoor je zelfverzekerder de voor jou lastige situaties tegemoet kunt treden.

Artikel over RET aanvragen 

Werken aan zelfvertrouwen: hulp zoeken

Tip 6    Je kunt ook hulp zoeken! Als het je niet lukt om minder onzeker te worden en je er veel hinder van ondervindt, kan het verstandig zijn om hulp te zoeken. Onderzoek laat zien, dat met behulp van technieken uit de cognitieve gedragstherapie vaak heel goede resultaten worden geboekt bij het werken aan meer zelfvertrouwen.

Er zijn veel coaches en therapeuten die gebruik maken van technieken uit de cognitieve gedragstherapie. De kans is groot dat je een goede coach of therapeut in de buurt waar je woont kunt vinden die deze technieken beheerst.

Ook wij bieden coaching zelfvertrouwen. Onze werkwijze is ontleend aan de Rationeel-Emotieve Therapie (RET). De RET is gestoeld op de cognitieve gedragstherapie.

Met behulp van RET technieken helpen wij onze coachees om irrationele, negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen op te sporen en waar mogelijk te veranderen in meer reële gedachten en overtuigingen. Hiermee leren onze coachees om zichzelf en situaties op een andere, positievere manier te beoordelen, waardoor gevoelens van onzekerheid afnemen. Als dit je helpt, trainen wij ook vaardigheden om assertiever te kunnen zijn.

Persoonlijke coaching

Overweeg je om met een persoonlijke coach te werken aan meer zelfvertrouwen, neem dan contact op met ons. Dan maken we een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking. Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook: info@md-act.nl

Wil je weten hoe mensen die met ons hebben gewerkt ons beoordelen? Kijk dan hier naar beoordelingen van onze klanten.

Training zelfvertrouwen

Wil je samen met andere mensen aan de slag om minder onzeker over jezelf te worden? Dan kun je voor onze training kiezen. Meer weten? training zelfvertrouwen

Meer blogs van Albert van Veen lezen

NIP RegisterpsycholoogAlbert van Veen, coach Nijmegen en omgeving, is registerpsycholoog NIP Arbeid & Organisatie en tevens een door het CRKBO erkende trainer voor het kort beroepsonderwijs. Sinds 1995 coacht en traint Albert medewerkers, leidinggevenden en (management)teams.

Albert is bereikbaar op 024 397 8892  

MD-act biedt coaching door heel Nederland: zie persoonlijke coaching

 GERELATEERD

  • Als je succesvol bent, maar toch vaak last hebt van onzekerheid en bang bent dat je een keer door de mand zult vallen, heb je misschien wel last van het impostor syndrome. Het impostor syndrome is een veel onderzocht verschijnsel waar succesvolle vrouwen meer last van blijken te hebben dan mannen. Lees de blog Onzekerheid en bang door de mand te vallen: het 'impostor syndrome' van Mariëlle Damoiseaux

Al onze blogs: kiezen op onderwerp

Reactie toevoegen