Wat leer je in onze training Moeilijke Gesprekken?
In de tweedaagse training Moeilijke Gesprekken maak je kennis met verschillende gespreksvaardigheden die van pas komen bij het voeren van lastige gesprekken. Zo leer je onder andere:
- Om te gaan met emotionele reacties van je gesprekspartner
- Feedback te geven
- Een boodschap helder en duidelijk ‘op tafel te leggen’
- Constructief om te gaan met weerstand en stevig tegenspel van je gesprekspartner
- Goed door te vragen, zodat je inzicht krijgt in de motieven, overwegingen en overtuigingen van de ander
In de training Moeilijke Gesprekken leer je vaardigheden waarmee je op een heldere en constructieve manier lastige gesprekken kunt voeren. We behandelen ook gespreksmodellen waarmee je een logische structuur kunt aanbrengen in bijvoorbeeld een slecht nieuws gesprek of wanneer je feedback moet geven. Ook leer je om uit het ‘ja-maar, nee-want gesprek’ te blijven, of om eruit te komen wanneer je erin terecht gekomen bent.
Wij behandelen theorieën en modellen. Dat is nuttig, maar het gaat er natuurlijk vooral om dat je in lastige gesprekssituaties vaardig kunt handelen. Daarom is er in de training veel gelegenheid om te oefenen: met elkaar op de eerste dag en met een professionele trainingsacteur op de tweede dag.
Tijdens de eerste trainingsdag wisselen we theorieën en modellen af met het doen van oefeningen. Op de tweede dag krijgt iedereen ruim de gelegenheid om met een trainingsacteur aan de slag te gaan met een eigen lastige praktijksituatie.
Opzet van de training
De opzet van de training Moeilijke Gesprekken is erop gericht zoveel mogelijk tegemoet te komen aan jouw wensen en behoeften en aan het succesvol toepassen van het geleerde in de praktijk.
- Persoonlijk intakegesprek per telefoon, via FaceTime of met Skype: wat zijn precies je leerwensen en welke ontwikkeling op de werkplek wordt verwacht? Voorafgaand aan de training kan een competentiegericht online 360° feedbackinstrument worden ingezet (in de prijs inbegrepen). Als daaraan behoefte is, worden hierover afspraken gemaakt tijdens het intakegesprek.
- Tussen de eerste en tweede trainingsdag een telefonische evaluatie: hoe verloopt het toepassen van het geleerde tot nu toe en waaraan moet vooral aandacht worden besteed tijdens de tweede dag?
- Twee maanden na afloop evalueert de trainer op de werkplek de training met de deelnemer en zijn leidinggevende: welke ontwikkeling heeft plaatsgevonden en hoe kan deze worden vastgehouden? Welke ontwikkeling is nog gewenst of nodig en wat zou ondersteunend kunnen zijn bij het hieraan verder vorm geven?
Individueel inschrijven of in company
Voor de training Moeilijke Gesprekken kun je je individueel of met meerdere collega’s inschrijven. Maar de trainingen ook ‘in company’ worden uitgevoerd. In overleg met elkaar kunnen we zowel de inhoud als aanpak dan aan jullie wensen aanpassen. Neem daarvoor contact op met de trainer, Albert van Veen.
Albert verzorgt de training Moeilijke Gesprekken al 30 jaar. Eerst als trainer bij Philips, daarna bij Management Opleidingen van GITP en sinds 2007 als zelfstandig gevestigde trainer/coach bij MD-act.
Tevredenheidsgarantie: als je hebt deelgenomen aan de training Moeilijke Gesprekken en je bent achteraf niet tevreden, krijg je van ons geen factuur!
Contact
Ben je geïnteresseerd en wil je meer informatie, of een vrijblijvende afspraak maken om door te praten over de inhoud en mogelijkheden? Neem dan contact op. Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892
Een mail sturen kan natuurlijk ook: info@md-act.nl
Moeilijke gesprekken voeren: tips
Moeilijke gesprekken voeren: het is onvermijdelijk in het leven en ze kunnen zich op elk moment voordoen – op het werk, in persoonlijke relaties, of zelfs met vreemden. Hoewel deze gesprekken ongemakkelijk en uitdagend kunnen zijn, zijn ze essentieel voor het opbouwen van goede relaties en het oplossen van problemen.
Is de training Moeilijke Gesprekken voor jou geen optie? Onderstaande tips kunnen je misschien al goed helpen om moeilijke gesprekken succesvol te voeren.
- Bereid je voor: het is belangrijk om goed voorbereid te zijn op een moeilijk gesprek. Zorg ervoor dat je de feiten kent, je standpunt begrijpt en mogelijke tegenargumenten kunt weerleggen. Denk ook na over wat je wilt bereiken met het gesprek en welke resultaten je als succesvol zou beschouwen.
- Kies het juiste moment en de juiste plaats: Timing en locatie zijn belangrijk voor het goed kunnen voeren van een moeilijk gesprek. Zoek een plekje waar jullie beiden op je gemak zijn en waar je zonder gestoord te worden kunt praten. Plan ook voldoende tijd in.
- Luister actief: actief luisteren betekent dat je volledig betrokken bent bij wat de ander zegt en je bewust bent van zowel verbale als non-verbale signalen. Met aandacht luistern helpt je om te begrijpen waarom zich voelt zoals hij zich voelt en vindt wat hij vindt. Het verkleint ook de op misverstanden.
- Wees empathisch: empathie is essentieel voor een succesvol moeilijk gesprek. Probeer je te verplaatsen in de situatie van de ander. Ga respectvol om met de gevoelens en de inbreng van de ander. Dit kan helpen om weerstand te verminderen en de communicatie te vergemakkelijken.
- Gebruik “ik”-boodschappen: je vertelt dan over hoe jij iets ervaart en over hoe jij ergens over denkt, zonder dat je de ander ergens de schuld van geeft. Je zegt dan bijvoorbeeld: “Ik erger me daaraan” in plaats van “Wat jij doet is ergerlijk”.
- Zoek in het gesprek naar wat je gemeenschappelijk hebt, waar je het samen wel over eens bent. Dit kan helpen om een basis voor overeenstemming en samenwerking te creëren, wat de kans vergroot op een goede uitkomst.
- Blijf kalm en beheerst: het is normaal dat emoties hoog kunnen oplopen tijdens een moeilijk gesprek, maar toch het is belangrijk om kalm en beheerst te blijven. Vermijd het verheffen van je stem, sarcasme of agressieve taal. Als je merkt dat je toch boos of geïrriteerd wordt, neem dan even een time-out. En ga pas verder het gesprek als je weer rustig genoeg bent.
- Wees bereid om compromissen te sluiten: in moeilijke gesprekken is een compromis soms nodig om tot iets te komen waar je samen een goed gevoel bij hebt.