Feedback geven is een belangrijk onderdeel van de communicatie. Door feedback te geven, laat je de ander weten hoe je over hem of haar denkt.
Als je positieve feedback geeft, weet de ander dat het wat jou betreft in orde is. En op basis van je kritische feedback kan de ander ervoor kiezen om zijn houding, zijn gedrag, de wijze waarop hij met jou omgaat etc. aan te passen. Of om dit niet te doen! Maar dan weet hij in elk geval dat jij er niet zo blij van wordt. Of dat jij er consequenties aan kan verbinden wanneer sprake is van een gezagsverhouding.
Kun je positieve feedback geven: DOEN!
Complimenten ontvangen is leuk. Althans, dat geldt voor de meeste mensen. Complimenten koester je en steek je in je zak. En ze werken vaak motiverend. Complimentjes zijn niet alleen motiverend, complimenten laten je ook weten dat wat je doet in orde is. Je kunt dus met een gerust hart doorgaan op de ingeslagen weg.
Complimenten geven: het kost niets en het positieve effect is onbetaalbaar.
Zeker als je leidinggevende bent, is het geven van complimenten erg zinvol. Niet alleen omdat het bijdraagt aan motivatie onder de medewerkers, maar ook omdat je met elk compliment dat je als leidinggevende geeft, het door jou gewenste gedrag op je afdeling bevordert.
Welke redenen kun je nu nog hebben om geen complimenten te geven als dit even kan?
Als feedback geven zo belangrijk is, waarom gebeurt het dan zo weinig?
Mijn ervaring is, dat feedback te vaak niet gegeven wordt. Als iets goed gaat, wordt dat nogal eens als vanzelfsprekend ervaren en blijft een compliment achterwege. En kritische feedback geven, dat vinden veel mensen moeilijk. Gytha Heins, Managing Partner bij Be7, heeft onderzoek gedaan onder meer dan 500 ervaren managers. Wat blijkt:
- Eén op de zes medewerkers functioneert niet goed.
- Meer dan 40% van de ondervraagde managers vindt dat ze zelf vaker medewerkers en collega’s zouden moeten aanspreken op ongewenst gedrag.
- Meer dan 60% vindt dat hun collega-managers, vaker dan ze doen, anderen zouden moeten aanspreken op ongewenst gedrag.
- 80% van de managers stelt het geven van kritische feedback uit.
- Van de managers die wel feedback geven, zegt minder dan 20% in staat te zijn om hiermee de gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen. De effectiviteit van hun feedback is dus zeer beperkt.
Met deze cijfers is het niet vreemd dat het onderwerp ‘feedback geven’ in veel van mijn trainingen en coachingstrajecten zo prominent aan de orde komt! Dan blijkt overigens vaak ook, dat leren feedback geven meestal meer is dan alleen een kwestie van beter leren communiceren: spanning, irritatie, gelijk willen krijgen, niet toe willen geven en een slechte voorbereiding vormen zomaar een greep uit de veelheid aan serieuze bedreigingen voor de effectiviteit van de feedback.
Voor feedback tips, zie de blog Hoe geef je feedback? 7 tips
Waarom is kritische feedback dan toch vaak niet effectief?
Goed en effectief kritisch feedback geven blijkt in de praktijk vaak lastig om te doen. Als je je daarbij realiseert dat het voor veel mensen ook niet makkelijk is om kritische feedback te krijgen, dan is het dus niet zo gek dat de effectiviteit ervan in de regel niet zo groot is.
Herken je dit, je geeft feedback en:
- Wat je ook zegt, de ander zegt vooral: Ja, maar…..
- Je betrapt jezelf erop dat je in herhaling valt, zonder de ander te overtuigen.
- Je betrapt de ander erop dat hij in herhaling valt, maar hij overtuigt jou niet.
- De irritatie loopt aan beide kanten op en een goede uitkomst is niet in zicht.
- De ander zegt ‘ja’, maar je voelt dat het niet van harte is.
- De ander vraagt om concrete voorbeelden, maar die heb je niet direct paraat.
- De ander zegt dat jij de enige bent die dit vindt en dat anderen er echt anders over denken.
- De ander geeft jou als reactie kritische feedback over jouw gedrag terug.
- De ander vraagt je: oh ja, wie vinden dit dan allemaal?
- De ander zegt: oh ja, en jij maakt zeker nooit fouten?
Herken je dit? Of geef je soms maar geen feedback omdat je bang bent dat het gesprek zo ongeveer zou kunnen gaan verlopen? Dan weet je dat goed feedback geven één ding is, maar dat goed omgaan met de reactie van degene die de feedback ontvangt ook nog een hele toer kan zijn.
Ben je leidinggevende? En je ervaren dat gesprekken met medewerkers soms best lastig kunnen zijn? Bijvoorbeeld wanneer je feedback geeft? Dan is dit misschien een interessant artikel voor: Hoe voer je een moeilijk gesprek met je medewerker?
Als kritische feedback vaak niet effectief is, zou je deze dan nog wel moeten geven?
Wat mij betreft is het antwoord op deze vraag JA, natuurlijk is dat zinvol. Het belang ervan is hierboven beschreven.
Wat draagt dan bij aan de effectiviteit van feedback? In elk geval deze twee ‘voorwaarden’:
- De feedback moet helder, respectvol en goed onderbouwd worden gegeven.
- Met bijvoorbeeld tegensputteren, in de verdediging schieten of in de tegenaanval gaan moet je zo omgaan dat de kans op een constructief gesprek maximaal is.
Open deuren, maar in de praktijk toch vaak lastig om goed te doen.
Daarom heb ik over deze twee randvoorwaarden voor effectieve feedback (en meer) een artikel geschreven. Als je wilt, kun je dit artikel hieronder gratis downloaden.
Als je het artikel aanvraagt, krijg je:
- Een praktisch gespreksmodel
- Bestaande uit eenvoudige onderdelen
- Die je stap voor stap kunt toepassen
- Waarmee de kans op gedoe klein wordt
- En de kans op een door jou gewenste uitkomst groot is.
Aanvragen gratis artikel feedback geven
Individuele coaching
Zoek je een coach om te leren effectiever te blijven communiceren in voor jou lastige gesprekssituaties? En wil je een vrijblijvende afspraak maken met één van onze coaches? Neem dan contact op met ons.
Albert van Veen, 8 februari 2015
Contact
Heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892
Een mail sturen kan ook: info@md-act.nl
MD-act biedt trainingen en coaching door heel Nederland.