Een goed werkklimaat biedt de meeste kans op betrokken en gemotiveerde medewerkers en komt de bedrijfsresultaten ten goede. Maar waar hebben we het over als het gaat om het werkklimaat? Met andere woorden: waar moet je naar kijken om het werkklimaat te kunnen beoordelen?
Beoordelen van het werkklimaat
Als je wilt beoordelen hoe het is gesteld met het werkklimaat, moet je kijken naar verschillende aspecten. Bijvoorbeeld:
- Zitten medewerkers goed in hun vel?
- Komen ze graag naar hun werk?
- Gaan medewerkers vriendelijk en respectvol met elkaar om?
Maar bij een goed werkklimaat gaat het niet alleen om de sfeer op een afdeling of binnen een team, het gaat ook om de volgende zaken:
- Is de organisatie flexibel, worden problemen snel opgelost en procedures makkelijk aangepast aan veranderende omstandigheden?
- Worden binnen de organisatie doelstellingen makkelijk aangepast als omstandigheden veranderen?
- Is het voor iedereen glashelder wat de koers is van de organisatie?
- Krijgen medewerkers waardering voor taken die ze goed uitvoeren?
- Zijn er heldere en logische procedures waaraan iedereen zich gewoon houdt?
- Krijgen medewerkers geregeld duidelijk en ondersteunende feedback, zodat ze een goed beeld hebben van hoe goed ze hun werk doen?
- Is voelbaar dat de organisatie om haar medewerkers geeft?
Voordelen van een goed werkklimaat
Als sprake is van een goed werkklimaat, is dat niet alleen heel fijn voor de medewerkers: het levert ook de organisatie veel voordelen op. Een paar feiten op een rijtje:
- Al in de jaren ’90 ontdekten Heskett, Sasser en Schlesinger van de Harvard universiteit -na vijf jaar onderzoek bij grote ondernemingen- dat hoe betrokkener en bevlogener medewerkers zijn, hoe tevredener en loyaler de klanten zijn en hoe hoger de winst en groei is van organisaties.
- Onderzoeks- en adviesbureau Hay Group stelt in een onderzoek gedaan tijdens de afgelopen financiële crisis onder 1 miljoen werknemers wereldwijd vast dat een goed werkklimaat en betrokken medewerkers geld opleveren. In organisaties waar hiervan sprake was verbeterden de financiële resultaten ondanks de crisis: zij presteerden financieel bijna vijf keer beter dan organisaties waarin het werkklimaat niet in orde was.
- Een goed werkklimaat en betrokkenheid zijn goed voor lagere verzuimcijfers. Dit bleek onder meer uit onderzoek dat in 2014 werd gedaan onder 1.200 werknemers door onderzoeksbureau Flycatcher: medewerkers die zich betrokken voelen verzuimen veel minder dan medewerkers die zich niet zo betrokken voelen. Onder medewerkers die een hoge werkdruk ervaren en zich niet betrokken voelen ligt het verzuim zelfs twee keer hoger dan bij medewerkers die ook een hoge werkdruk ervaren, maar zich wel betrokken voelen bij de organisatie.
- In een onderzoek, gedaan in 2012/2013 door Gallup onder 152 bedrijven en 1,4 miljoen medewerkers, bleek dat top 25% meest bevlogen bedrijven en afdelingen in vergelijking met de 25% minst bevlogen organisaties en afdelingen op veel fronten beter scoorden:
- 48% minder veiligheidsincidenten
- 41% minder kwaliteitsgebreken
- 37% minder verzuim
- 25% tot 65% minder verloop
- 22% meer omzet
- 21% hogere productiviteit
- 10% hogere klanttevredenheid
- Uit onderzoek van TNO en CBS blijkt dat 45% van de werknemers met een hoge werkdruk en weinig steun van hun leidinggevende burn-out klachten heeft. Van de werknemers die een hoge werkdruk ervaren en deze steun wel krijgen, is dat maar 18%. Volgens conservatieve schattingen bedragen de gemiddelde kosten per burn-out € 60.000 (kosten voor vervanging niet meegenomen en ook niet de kosten voor het (nog) wel werken, maar minder tot soms slecht functioneren). Een steunende rol van leidinggevenden bespaart organisaties dus veel geld.
TIP: lees de blog over burn-out en waarschuwingssignalen
Conclusie: een goed werkklimaat, waarin betrokkenheid en bevlogenheid kunnen gedijen, is niet alleen goed en fijn voor medewerkers, ook organisaties varen daar wel bij.
Training Motiveren van Medewerkers
Er is veel onderzoek gedaan naar motivatie en betrokkenheid onder medewerkers. Op basis van de inzichten die daarmee zijn opgedaan, hebben wij de tweedaagse training ‘Motiveren van Medewerkers’ ontwikkeld. In deze training krijg je kennis en inzichten waarmee je kunt werken aan een prettig en motiverend werkklimaat. Samen met collega-leidinggevenden werk je aan een concreet actieplan waarmee je na afloop van de training direct aan de slag kunt op jouw werkplek.
Klik op de link als je meer informatie wilt over de training Motiveren van medewerkers
Albert van Veen, 25 maart 2019
Contact
Heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892
Een mail sturen kan ook: info@md-act.nl
MD-act biedt trainingen en coaching door heel Nederland.
Gerelateerd
Motiveren van medewerkers
Als je op een andere manier dan meestal wordt gedaan naar ‘motivatie’ kijkt, zie je dat mensen eigenlijk nooit ongemotiveerd kunnen zijn. We noemen mensen -en dus ook medewerkers- weliswaar vaak ‘ongemotiveerd’ als ze niet van harte bereid zijn om te doen wat van ze wordt verwacht, maar bij nadere beschouwing blijkt dat ze wel degelijk een motief hebben -en dus gemotiveerd zijn!- om iets anders te doen of te willen.
Als je op deze manier naar motivatie en ongemotiveerd zijn kijkt, wordt ook duidelijk dat het motiveren van medewerkers in de regel niet de beste manier is om om te gaan met ‘ongemotiveerde’ medewerkers. Lees de blog over motiveren van medewerkers