Effectief communiceren. Het lijkt misschien eenvoudig, maar misverstanden of oplopende emoties tijdens gesprekken zijn geen uitzondering. Voor je het weet luister je toch niet goed genoeg, formuleer je onduidelijk, neem je ten onrechte aan dat je elkaar goed hebt begrepen of zit je meer vast aan je eigen gedachtespoor dan dat je echt probeert de ander te begrijpen. Effectief communiceren blijkt in de praktijk vaak minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht lijkt.
Herken je een of meerdere van deze vragen?
- Discussies leiden soms tot ‘welles-nietes’ gesprekken. Hoe kom ik hieruit? Of beter nog: hoe voorkom ik dat ik hierin terechtkom?
- Hoe geef ik feedback zonder dat de ander in de verdediging schiet of zich gekwetst voelt?
- Wat ik te zeggen heb, komt soms niet duidelijk of overtuigend genoeg over. Hoe kan ik dit beter doen?
- Mijn boodschap komt soms negatiever over dan ik bedoel. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
- Soms zeggen mensen ‘ja’ en doen ze ‘nee’: hoe kan dat nou?
- Ik weet dat ik niet minder ben dan de ander, maar ik voel en maak me in de communicatie met een ander soms kleiner dan ik ben. Kan dit ook anders….?
Opzet
- Telefonische intake over jouw leerdoelen.
- Twee trainingsdagen van 09:00 tot 17:00 in een periode van drie weken.
- Online 360° feedback scan.
- Veel ruimte voor jouw persoonlijke vragen en eigen casuïstiek.
- De mogelijkheid om tijdens de training Beter Leren Communiceren intensief te oefenen met een professionele trainingsacteur.
- Gerichte huiswerkopdrachten om met het geleerde aan de slag te gaan.
Inhoud
Wat komt aan bod in de training:
- Actief luisteren en goed doorvragen.
- Vaardigheden om goed om te gaan met verschillen van mening en inzicht.
- Vaardigheden om effectief te kunnen blijven communiceren bij oplopende emoties.
- Vaardigheden om goed en duidelijk feedback te kunnen geven.
- Vaardigheden om goed feedback te kunnen ontvangen.
- De mogelijkheid om met eigen casuïstiek intensief te oefenen met een professionele trainingsacteur.
Beter leren communiceren
Goed kunnen communiceren is voor iedereen belangrijk, in privésituaties en op het werk. Gelukkig beschikken de meeste mensen over voldoende communicatieve vaardigheden om zich in veel situaties prima te kunnen redden. Dat geldt ook voor de deelnemers aan onze training Beter leren communiceren: bijna iedereen kan in veel situaties prima uit zijn woorden komen en een goed gesprek voeren. En toch is beter leren communiceren voor mensen soms echt nodig.
Wel goed kunnen communiceren en toch naar een communicatietraining…?
Als het met de communicatieve vaardigheden meestal wel goed zit, waarom schrijven mensen zich dan toch in voor deze communicatietraining? Dat doen mensen als ze ervaren dat in bepaalde situaties gesprekken toch niet soepel genoeg verlopen. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn om effectief te blijven communiceren wanneer de gesprekspartner boos of geïrriteerd is, wanneer tegen de ander om de een of andere reden wordt opgekeken, wanneer sprake is van onenigheid of bijvoorbeeld wanneer er iets gezegd moet worden in een vergadering.
In onze communicatietraining leren we onze deelnemers dan ook vooral om goed te kunnen blijven communiceren in voor hen lastige situaties.
Leren communiceren is dus vaak leren om anders met bepaalde situaties om te gaan
In onze training besteden we natuurlijk de nodige aandacht aan communicatieve vaardigheden. Maar beter leren communiceren leer je misschien wel vooral door anders te leren aankijken tegen en om te gaan met voor jou lastige situaties. Wat een lastige situatie is, is voor iedereen anders. Daarom is er in de training veel ruimte voor eigen inbreng en oefenen we met meerdere gespreksmodellen die van pas kunnen komen in situaties die jij lastig vindt.
Beter leren communiceren
Beter leren communiceren leer je pas echt wanneer je veel oefent. In de training kan dit met een professionele trainingsacteur. Samen met de acteur creëren we de voor jou lastige praktijksituaties, zodat je je communicatieve vaardigheden kunt trainen die voor jou in de praktijk ook echt van pas kunnen komen. Dat maakt onze training Beter Leren Communiceren zo effectief.
Kosten
Prijs van de tweedaagse training: € 1.076,00 inclusief locatie, koffie/thee/lunch en materialen, exclusief BTW
Tevredenheidsgarantie: als je je inschrijft voor de training Time Management en je bent achteraf niet tevreden, krijg je van ons geen factuur!
Contact
Ben je geïnteresseerd en wil je meer informatie, of wil je een vrijblijvende afspraak maken om te praten over de inhoud en mogelijkheden, neem dan contact op. Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892 Een mail sturen kan natuurlijk ook: info@md-act.nl