Op 25 oktober 2023 is deze blog geplaatst. Het is een aangepaste versie van de blog die op 16 september 2015 is gepubliceerd.
Het belang van communicatiestijlen op de werkvloer
Iedereen heeft de ervaring dat het met sommige collega’s makkelijker communiceren en samenwerken is dan met anderen. Verschillen in communicatiestijlen spelen hierbij vaak een rol.
In deze blog geef ik een beschrijving van de 4 communicatiestijlen. Onderaan deze blog kun je een gratis artikel aanvragen. Hierin wordt het communicatiestijlenmodel uitgebreider toegelicht en vertel ik hoe je, door rekening te houden met de stijlen van anderen, de communicatie en de samenwerking in je team kunt verbeteren.
Wat zijn communicatiestijlen?
Communicatiestijlen refereren naar de manier waarop mensen informatie delen en ontvangen. Het herkennen en begrijpen van deze stijlen kan een sleutelrol spelen bij het verbeteren van interacties in een team. Maar welke communicatiestijlen zijn er en hoe herken je ze?
De 4 communicatiestijlen
Er worden vier communicatiestijlen onderscheiden. De beschrijvingen daarvan moet je niet zwart-wit gebruiken. Het zijn typeringen die meer of minder op iemand van toepassing kunnen zijn. Mijn ervaring is, dat ze je handvatten geven waarmee je stroef verlopende communicatie en samenwerking beslist kunt verbeteren.
Zie ook onze training Communicatiestijlen
Expressieve communicatiestijl
Mensen met een expressieve communicatiestijl zijn over het algemeen spontaan en energiek. Ze hebben vaak veel ideeën en kunnen impulsief overkomen in hun uitspraken. Hoewel ze een waardevolle en invloedrijke rol kunnen spelen binnen teams, kan hun energie soms als overheersend worden ervaren.
Ook kunnen expressieve mensen emotioneel reageren. Als ze geïrriteerd zijn, kunnen ze fel zijn en soms op de persoon spelen.
Directieve communicatiestijl
De directieve communicatiestijl kenmerkt zich door daadkracht en kan soms als autoritair worden ervaren. Deze mensen zijn sterk resultaatgericht en hebben een voorkeur voor directe communicatie. Hun aanpak kan ze een dominante positie in teams geven. Door hun stellige manier van communiceren kunnen ze het voor anderen soms ook wat moeilijk maken om ook nog hun zegje te doen.
Beschouwende communicatiestijl
Mensen met een beschouwende stijl gaan vaak bedachtzaam en precies te werk. Vaak zijn ze minder uitgesproken en blijven ze op de achtergrond, maar hun input is meestal doordacht en waardevol voor het team. Hoewel mensen met een beschouwende stijl niet snel fel of stevig zullen reageren, kunnen ze behoorlijk vasthoudend zijn wanneer ze overtuigd zijn geraakt van hun gelijk.
Vriendelijke communicatiestijl
Deze communicatiestijl draait om rust en harmonie. Mensen met een vriendelijke stijl zijn vaak conflictvermijdend en kunnen soms wat zachter overkomen in hun communicatie. Ze dragen met hun communicatiestijl vaak bij een veilige en harmonieuze sfeer binnen het team.
Mensen met een vriendelijke communicatiestijl laten zich vaak wat minder gelden. Daardoor kan hun inbreng ondergesneeuwd worden door expressieven en directieven.
De impact van communicatiestijlen in teams
Gedurende mijn 30-jarige carrière als trainer en coach heb ik vaak gezien hoe kennis van communicatiestijlen teams kan transformeren. Het is van cruciaal belang om te beseffen dat de kwaliteit van communicatie en samenwerking een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Ieder teamlid draagt bij aan de teamdynamiek en heeft de mogelijkheid om positieve veranderingen te stimuleren. Inzicht in elkaars communicatiestijl kan hierbij een positieve rol spelen.
Hoe pas je het communicatiestijlenmodel praktisch toe?
Het communicatiestijlenmodel dient als een handig hulpmiddel voor teams om hun communicatie te versterken. Door inzicht te krijgen in de verschillende stijlen, kan men sneller begrip en empathie opbrengen voor elkaar. Stel, je merkt dat een collega regelmatig autoritair overkomt. Door het model te gebruiken, kan je op een constructieve manier feedback geven en samen zoeken naar een effectievere manier van communiceren.
Als je met je team het communicatiestijlenmodel hebt leren kennen (bijvoorbeeld in onze training communicatiestijlen), biedt dit model een veilige ’taal’ om met elkaar in gesprek te gaan over de wijze waarop met elkaar gecommuniceerd wordt en wat het effect daarvan is. Daarnaast geeft model ook praktische ideeën over hoe je over en weer rekening kunt houden met elkaar en elkaars behoefte.
Leren werken met het communicatiestijlenmodel
Heb je interesse om nog dieper in te gaan op het onderwerp communicatiestijlen? Voor meer inzicht en praktische tips kun je ons uitgebreide gratis artikel over communicatiestijlen aanvragen.
Als je enkele gegevens invult, ontvang je per mail het artikel -gratis en vrijblijvend- waarmee je:
- Nog meer inzicht krijgt in de 4 communicatiestijlen
- Per stijl praktische tips krijgt die je helpen om stroef verlopende gesprekken ‘met andere stijlen’ soepeler te laten verlopen
- Waardoor ook een moeizame samenwerking prettiger kan worden
- Dus nuttig voor op het werk
- En ook leuk en leerzaam om thuis en met vrienden te gebruiken.
Aanvragen gratis artikel Communicatiestijlen
Ondersteuning nodig voor jouw team?
Als je voelt dat jouw team kan profiteren van een betere communicatie en je geïnteresseerd bent in hoe wij kunnen helpen, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om de communicatiestijlen binnen jouw team naar een hoger niveau te tillen!
Albert van Veen, 16 september 2015
Contact
Heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892
Een mail sturen kan ook: info@md-act.nl
MD-act biedt trainingen en coaching door heel Nederland.
Gerelateerde artikelen
Botsende communicatiestijlen
In elk team gaat de communicatie -en daardoor ook de samenwerking- soms niet even soepeltjes. In een blog over hoe communicatiestijlen kunnen botsen laat ik met de communicatiestijl-bril op zien hoe deze botsingen kunnen ontstaan. En ik geef tips over hoe je schuren en ongemak als gevolg van verschillen in communicatiestijlen kunt voorkomen of oplossen.
Relatie tussen leiderschapsrollen en communicatiestijlen
Empirisch onderzoek toont aan dat er een relatie is tussen leiderschapsrollen en communicatiestijlen. Als je het leuk vindt om hier meer over te lezen, zie dan het onderzoek Leiderschapscommunicatie
Communicatie op de werkvloer
In de blog Communicatie op de werkvloer ga ik dieper in op wat andere factoren zijn die de communicatie en samenwerking negatief beïnvloeden.