Ga naar de inhoud
  • Tevredenheidsgarantie
  • NIP geregistreerd
  • Noloc geregistreerd
  • 30 jaar ervaring
  • 024 3978 892
  • info@md-act.nl
  • Assessment
    • Groepsassessment
    • Ontwikkelassessment
    • Selectie assessment
  • Coaching
  • Trainingen
  • Loopbaancoaching
  • Blogs
  • Over
    • Over MD-act
    • Reviews
  • Contact
  • Assessment
    • Groepsassessment
    • Ontwikkelassessment
    • Selectie assessment
  • Coaching
  • Trainingen
  • Loopbaancoaching
  • Blogs
  • Over
    • Over MD-act
    • Reviews
  • Contact

Intervisie: leren met en van je collega’s

Share
gepubliceerd: 13 september 2019 |
Aantal views: 600

Intervisie: leren met en van je collega’s

Bij leren en ontwikkelen in organisaties wordt als een soort Pavlov-reactie opleiding en training ingezet. Echter, leren in organisaties wordt slechts voor 10% gerealiseerd door leren in zo’n formele setting. 70% leren medewerkers door eigen ervaring en 20% leren we door interactie met anderen (Charles Jennings, 2015). Wanneer we leren in interactie met anderen, kunnen we veel effect realiseren door gebruik te maken van begeleide intervisie.

In dit artikel kijken we hoe reflectie en intervisie bijdragen aan leren door interactie met collega’s. In volgende artikelen gaan we in op het effect van intervisie op de individu, een artikel over begeleide intervisie en teams en een artikel over begeleide intervisie en organisaties.

De wereld verandert exponentieel

Laten we deze deur nog maar eens opentrappen: de wereld om ons heen verandert in een steeds hoger tempo, ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op met grote gevolgen voor de maatschappij, maar zeker ook voor organisaties en de mensen die daar werken.

Denk aan biotechnologie, nanotechnologie, neurotechnologie, kunstmatige intelligentie, allemaal technologieën die in alle sectoren, zelfs in de politiek zorgen voor versnelling van innovatie, om nog maar niet te spreken over de effecten wanneer deze technologieën samensmelten.

Dat betekent dat organisaties bezig moeten zijn met de impact die innovatieve technologieën hebben op hun bedrijfsvoering en dus op hun medewerkers. Organisaties kiezen een nieuwe koers en medewerkers moeten mee veranderen.

Herken je dit in je eigen organisatie? Door de waan van de dag ben je er misschien niet of onvoldoende mee bezig, maar deze veranderingen hebben ook invloed op jouw opvattingen en manier van werken. Om mee te bewegen met de veranderingen binnen en buiten de organisatie, zal een professional bewust naar de manier van werken moeten kijken.

Reflecteren

Wanneer je bewust bezig wilt zijn met je manier van werken of je handelingsrepertoire, kom je uit bij reflectie. We kijken naar of ons gedrag nog functioneel is, passend is bij de huidige situatie, vaak een nieuwe situatie, een veranderende situatie.

Reflecteren: singleloop leren

De meest eenvoudige vraag is dan: doen we het goed? We evalueren ons handelen. Doen we het goed, dan gaan we vrolijk verder, doen we het niet goed, dan passen we ons handelen aan. Argyris en Schön noemen dit singleloop leren. Het resultaat van dit leerproces is verbetering: hetzelfde proces maar de inhoud een beetje aangepast.

Reflecteren: double-loop

Interessanter wordt de vraag: doen we het goede? Wanneer we deze vraag zinvol kunnen beantwoorden, leidt dit meestal tot het herkaderen van de manier waarop we naar de wereld kijken. We moeten onze normen bijstellen. Vaak leidt dit tot weerstand. De vraag ‘doen we het goede’ noemen we double-loop leren. Het resultaat leidt tot vernieuwing: eenzelfde proces maar met een aangepaste inhoud.

Reflecteren: tripple-loop leren

Nog een slag dieper in de reflectie en we komen op het niveau van triple-loop leren: doen we het om de goede redenen? We raken hierbij onze principes. Pas op dit niveau leidt het resultaat van leren tot ontwikkeling: een andere inhoud en een ander proces.

Leren van en met collega’s in intervisie

Leren door reflecteren kunnen we exponentieel versnellen door te leren met en van collega’s in intervisiegroepen. Bij intervisie brengt één van de collega’s een casus in. De casusinbrenger wordt door zijn collega’s bevraagd op zijn of haar handelen en gedrag in de context van de casus. Het dwingt de casusinbrenger om te reflecteren op zijn handelen en zo zicht te krijgen op overtuigingen, eigen rol en manier van werken.

Collega’s reiken de casusinbrenger andere perspectieven en invalshoeken aan, waardoor de casusinbrenger scherper naar het eigen handelen en gedrag kan kijken. Naast de casusinbrenger leren ook de andere deelnemers aan de intervisie. Tijdens de intervisie zullen zij ook reflecteren op soortgelijke situaties.

Begeleide intervisie inzetten in je eigen organisatie of team?

Wil je intervisie inzetten als professioneel instrument binnen je organisatie, neem dan voor meer informatie of het maken van een vrijblijvende afspraak contact op met onze expert en facilitator op het gebied van intervisie.

Gert Jan Schop, 13 september 2019

Contact

Heb je vragen? Of wil je een vrijblijvende afspraak met ons maken? Wij zijn bereikbaar op 024 3978 892

Je kunt ook een mail sturen: info@MD-act.nl

MD-act biedt trainingen en coaching door heel Nederland.

 

Gerelateerd

Intervisie en teamontwikkeling

In een blog over intervisie als instrument voor teamleren en teamontwikkeling in zelfsturende teams wordt beschreven wat randvoorwaarden zijn voor goede intervisiesessies, wat intervisie allemaal kan opleveren en wat valkuilen zijn waar je bij het begeleiden van intervisie voor moet waken.

Is intervisie wel zinvol?

In een kritische blog over de impact van intervisie wordt ingegaan op wat nodig is om met intervisie gewenste gedragsveranderingen te bewerkstelligen. Zonder daaraan te voldoen, leidt intervisie hooguit tot meer inzicht, maar niet tot een verandering in het professioneel handelen.

Dit artikel aanvragen

Loading...
Loading...
Gert Jan Schop Coach Facilitator

Gert Jan Schop

Coach/intervisor

Pedagoog, bedrijfseconoom, MBA, coach, intervisor, facilitator en organisatieadviseur In het dagelijks leven ben ik in rollen als coach, trainer, adviseur, intervisor en facilitator bezig met mensen rondom vraagstukken als (persoonlijke) effectiviteit, leren, veranderen, sturen, minder sturen, eigenaarschap, strategie. Daarbij ga ik ervan uit dat in mensen, teams en organisaties enorm meer potentieel zit dan dat we op het eerste gezicht kunnen zien en ervaren. Wanneer ik die potentie naar boven kan halen, mensen naar een volgende level kan brengen, ben ik in mijn element.

Heb je vragen, of wil je met Gert Jan Schop van gedachten wisselen over dit blog, neem dan contact op.

024 397 8892
Info@md-act.nl

bekijk profiel..

Wil je regelmatig informatieve blogs ontvangen
over onderwerpen op het terrein van mens en werk?

Linkedin Facebook

Contactgegevens

Adres
Paulus Potterweg 65
6562 XK
Groesbeek

  • 024 3978 892
  • info@md-act.nl

Over MD-ACT

  • Over MD-ACT
  • Contact
  • Blogs
  • Trainers

Coaching Locaties

  • Coach Nijmegen
  • Coach Utrecht
  • Coach Maastricht
  • Coach Eindhoven
  • Coach Amsterdam
  • Coach Nijmegen
  • Coach Utrecht
  • Coach Maastricht
  • Coach Eindhoven
  • Coach Amsterdam
  • Route beschrijving
  • Tevredenheidsgarantie
  • NIP geregistreerd
  • Noloc geregistreerd
  • 30 jaar ervaring

Webdesign Swipe Media

|

Privacyverklaring

|

Cookieverklaring 

  • Assessment
    • Groepsassessment
    • Ontwikkelassessment
    • Selectie assessment
  • Coaching
  • Trainingen
  • Loopbaancoaching
  • Blogs
  • Over
    • Over MD-act
    • Reviews
  • Contact

Neem contact op:

  • 024 3978 892
  • info@md-act.nl

Vertel ons wat je zoekt