Hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Deze blog gaat over Erwin, een goed opgeleide man van begin 30 die met deze vraag tegenover mij aan tafel zit. Hij is op zoek naar een coach die hem kan helpen om zijn zelfvertrouwen te vergroten.

Nooit goed genoeg

Erwin denkt dat hij niet goed genoeg is. Hij heeft het gevoel dat hij zichzelf steeds moeten bewijzen. Hij voelt zich vaak zo onzeker, dat hij daardoor vaak minder goed presteert dan hij zou kunnen. Hij vindt zelf dat hij daarmee steeds 'bewijst' dat zijn gebrek aan zelfvertrouwen terecht is. Een sterk staaltje van self fulfilling prophecy!

Coaching: werken aan meer zelfvertrouwen

Om zelfverzekerder te worden, moet Erwin loskomen van zijn negatieve zelfbeeld. We zijn de coaching daarom begonnen met te onderzoeken waar zijn faalangst en diep gewortelde overtuiging dat hij 'niet oké' is op zijn gebaseerd.

Al pratend blijkt dat Erwin ervan overtuigd is dat anderen hem kritisch en negatief beoordelen. Hij gelooft ook dat deze negatieve oordelen terecht zijn.

Erwin ervaart veel situaties als een test of examen, waarbij hij van te voren al weet dat hij niet zal slagen. Al met al heel logisch dat Erwin zich faalangstig, onzeker en niet-oké voelt! 

werken aan zelfvertrouwen

Negatieve gedachten kritisch onderzoeken

Erwin is samen met mij zijn gedachten en overtuigingen kritisch gaan onderzoeken. Hij moest nadenken over vragen als:

  • Is het waar dat allerlei dagelijkse situaties door anderen worden gezien als een test waar jij voor kunt falen? Oh ja, hoe weet je dat zo zeker?
  • Zijn anderen de hele tijd bezig om jou kritisch de maat te nemen? Oh ja, hoe weet je dat zo zeker?
  • Als anderen al bezig zouden zijn om jou de maat te nemen, zijn ze dan altijd negatief in hun oordeel over jou? Oh ja, hoe weet je dat zo zeker?
  • Hoe zien de eisen die je aan jezelf stelt in concrete situaties er precies uit? Het zijn nogal hoge eisen, of lijkt dat maar zo? Hoeveel mensen kunnen eigenlijk voldoen aan deze eisen? Hoe terecht is het dan dat jij deze eisen aan jezelf stelt? 
  • Stel dat iemand je inderdaad negatief zou beoordelen, hoe groot zou de ramp voor jou dan werkelijk zijn? Zou dit het einde van alles betekenen, of zou je het misschien toch wel kunnen verdragen?

Tijdens verschillende coachingsessies voeren we aan de hand van verschillende vragen intensieve gesprekken. Erwin krijgt na elke sessie huiswerkopdrachten mee. Zo moet hij op zoek gaan naar de onomstotelijke bewijzen die zijn negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen bevestigen.

Bij deze zoektocht ontdekt hij dat:

  • Hij de neiging heeft om bewijzen voor zijn onkunde er aan de haren bij te slepen.
  • Een kritisch oordeel soms terecht is, maar dat hij 'het lijden' dat er voor hem mee gepaard gaat toch best wel kan hebben.
  • Zijn kritische oordeel vooral het gevolg is van de onmogelijke eisen die hij aan zichzelf stelt en dat hij de kritische gedachten over zichzelf niet zo serieus moet nemen.

In het coachingstraject ontdekt Erwin dat zijn prestaties soms best beter hadden gekund, maar dat hij in de meeste gevallen heel normaal functioneert en dat veel gewoon goed gaat. Hij ontdekt ook dat hij in sommige dingen beter is dan veel van zijn vrienden of collega's.

Rationeel-emotieve therapie om te werken aan meer zelfvertrouwen

In de coaching met Erwin heb ik veel gebruik gemaakt van de RET (Rationeel-Emotieve Therapie). De RET is een methode die bewezen effectief is, onder meer bij het aanpakken van gebrek aan zelfvertrouwen.

Ben je onzeker en wil je zonder coach of therapeut aan de slag gaan om zelfverzekerder te worden, dan kan kennis van de Rationeel-Emotieve Therapie (RET) jou daar misschien bij helpen. In een blog over negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen kun je meer lezen over hoe de RET werkt.

Je kunt hieronder ook een gratis artikel aanvragen. In dit artikel gaan we uitgebreid in op wat de RET inhoudt. Ook beschrijven we twee oefeningen die je helpen bij het opsporen van je negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen en bij het omzetten ervan naar meer positieve gedachten en helpende overtuigingen. Het doen van deze oefeningen helpt je om te komen tot een positiever zelfbeeld en dragen bij aan meer zelfvertrouwen in voor jou lastige situaties.

Als je enkele gegeven invult, krijg je het artikel met daarin:

  • Een beschrijving van de RET en twee uitgebreide oefeningen
  • Hiermee kun je je eigen gedachten en overtuigingen kritisch toetsen en zo nodig proberen bij te stellen
  • Deze oefeningen dragen bij aan een positiever zelfbeeld en je minder onzeker voelen

 Artikel over RET aanvragen

Wil je hulp bij het werken aan meer zelfvertrouwen?

Wij bieden een cursus zelfvertrouwen aan. Een goede optie als je samen met anderen wilt werken aan meer zelfvertrouwen.

Wil je liever met een coach een-op-een werken aan meer zelfvertrouwen? Kijk dan hier voor meer informatie: coaching zelfvertrouwen.

Heb je vragen? Wij zijn bereikbaar op 024 397 8892.  Een mail sturen kan natuurlijk ook: info@md-act.nl

Meer blogs van Albert van Veen lezen

NIP Registerpsycholoog

Albert van Veen, coach Nijmegen en omgeving, is registerpsycholoog NIP Arbeid & Organisatie en tevens een door het CRKBO erkende trainer voor het kort beroepsonderwijs. Sinds 1995 coacht en traint Albert medewerkers, leidinggevenden en (management)teams.

Albert is bereikbaar op 024 397 8892 

 

GERELATEERD

  • Als je niet zo zelfverzekerd bent, is het ook bijna altijd moeilijk om goed op te komen voor jezelf. In een blog dat gaat over opkomen voor jezelf leg ik uit wat je kunt doen om zelfverzekerder en assertiever te worden. Hoe zelfverzekerder je bent en hoe beter je weet hoe je op een constructieve manier assertief kunt zijn, des te makkelijker wordt het om op te komen voor jezelf en om je eigen grenzen goed te bewaken.
  • Veel mensen vragen zich af: hoe wordt ik zelfverzekerder? In een blog over het vergroten van je zelfvertrouwen geef ik 7 concrete tips om je zelfvertrouwen te vergroten.
  • Negatieve gedachten en belemmerende overtuigingen over jezelf, of over hoe anderen je beoordelen, spelen vaak een belangrijke rol wanneer je last hebt van een gebrek aan zelfvertrouwen.
  • Je bent succesvol, maar ook vaak onzeker. Daarnaast ben je bang dat vandaag of morgen door de mand zult vallen, en zal blijken dat je helemaal niet zo goed bent als het lijkt. Als je je hierin herkent, heb je misschien last van het impostor syndrome. Het impostor syndrome is een veel onderzocht verschijnsel waar succesvolle vrouwen meer last van blijken te hebben dan mannen. Lees de blog Onzekerheid en bang door de mand te vallen: het 'impostor syndrome' van Mariëlle Damoiseaux.
  • In de blog Onzekerheid overwinnen beschrijf ik hoe vermijden mijn strategie was om om te gaan met onzekerheid. Het is een strategie die door veel mensen die zich onzeker voelen wordt gebruikt. Vermijden werkt vaak goed op de korte termijn, maar uiteindelijk heeft het vooral nadelige gevolgen. Het beste wat je kunt doen in plaats van vermijden, is leren om je niet meer te laten gijzelen door je onzekerheid. Hoe beter dat lukt, des te vrijer je bent.

Al onze blogs: kiezen op onderwerp

Reactie toevoegen