Online coaching

Als je coaching overweegt, kun je kiezen voor verschillende vormen. De meest bekende vorm is natuurlijk face to face, waarbij je in één ruimte met de coach in gesprek bent.

Nu we door het Coronavirus gedwongen zijn om contacten met anderen zoveel mogelijk te beperken, is er steeds meer behoefte aan coaching of begeleiding waarbij je niet met je coach in één ruimte aanwezig bent. Veel coaches bieden inmiddels wel een vorm van begeleiding op afstand aan, meestal onder de noemer van e-coaching (coaching via internet). Andere termen voor e-coaching zijn bijvoorbeeld: online coaching, chat-coaching, video coaching, web coaching en virtuele coaching.

Wil je weten wat wij met coaching op afstand voor jou kunnen doen? Kijk hier: online coaching

Welke vormen van coaching op afstand zijn er?

Er zijn verschillende manieren om op afstand gecoacht te worden. Een belangrijk verschil tussen de coachvormen is het moment waarop je het contact hebt: gelijktijdig (synchroon) of niet gelijktijdig, dus na elkaar (a-synchroon).

Een tweede verschil gaat over hoe je met elkaar communiceert: door te praten of door te schrijven. 

De meest directe manier van coachen is gelijktijdig en in gesprek. Per telefoon of als je video-belt spreek je elkaar en reageer je direct op wat de ander zegt of vraagt. Het lijkt daarmee het meest op face tot face coaching. Als gecoachte krijg je meteen een reactie op je vragen of opmerkingen en de coach ziet en/of hoort direct wat jij ervaart en kan daar weer op reageren.

Bij a-synchrone coaching kun je de reactie op de ander uitstellen: je coach stelt je een vraag, jij denkt daarover na en schrijft een uur of een dag later een reactie, op een moment waarop het jou schikt.

Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van de verschillende vormen van online coaching?

Coaching via video of telefoon
Synchrone coaching vindt plaats in de vorm van gesprekken. De coach is op zijn of haar eigen locatie, net als jijzelf. Op een afgesproken tijdstip bespreek je jouw coachvragen. Tussen de afspraken door werk je aan je doelen en daarop reflecteer je in de gesprekken. De voordelen van synchrone coaching zijn vergelijkbaar met die van face tot face coaching:

  • Je hebt een levendig gesprek waarin je direct kan reageren en je coach ook, niet anders dan in een face tot face gesprek. Doordat je elkaar (ziet en) hoort, verloopt het gesprek natuurlijk, net als aan tafel. Je hebt de tijd om situaties uit te pluizen, maar kunt bijvoorbeeld net als in een gewoon gesprek ook dingen vóórdoen en laten zien (mits je video gebruikt). Zelfs een rollenspel is in een videogesprek mogelijk.
     
  • De praktijk laat zien dat coaching via video of telefoon niet ten koste hoeft te gaan van de openheid van de coachee. Doordat je je veilig voelt in je eigen huis, zul je als coachee gemakkelijk(er) open kunnen zijn over wat je bezig houdt. Gevoelens van schaamte bijvoorbeeld kunnen minder groot zijn bij onlinecoaching.
     
  • Voor synchrone coaching maak je echt een afspraak: je plant het gesprek. Daarmee zorg je dat je de tijd kunt nemen en dat je echt de aandacht hebt voor je coachgesprek.

Nadelen van synchrone coaching zijn dat je het niet op ieder gewenst moment kan doen. Je moet je agenda met je coach afstemmen. Sommige mensen hebben vooraf wel schroom om via video met hun coach in gesprek te gaan omdat het ze onpersoonlijk lijkt. Ook kun je opzien tegen de techniek die je nodig hebt.

Coaching via chat, mail of SMS
Kenmerkend voor a-synchrone coaching is dat je berichten of mails schrijft aan de hand van de opdrachten of vragen van je coach. Die opdrachten of vragen zijn bedoeld om je te helpen reflecteren op jezelf en op je sterke kanten bijvoorbeeld, of om plannen uit te werken, acties te evalueren en vooruitgang te registreren.

Voordelen van a-synchrone coaching:

  • Doordat het coachproces via het schrijven van mails of berichten gebeurt, kun je de tijd nemen om na te denken over je reacties. Als je coach jou een vraag stelt, kun je die laten bezinken en daarmee komt een reflectieproces op gang dat jou kan helpen om meer inzicht te krijgen in je dilemma's of patronen.
     
  • Coaching m.b.v. mails of berichten maakt het mogelijk om het contact met je coach frequent te maken: meerdere malen per week bijvoorbeeld. Zeker als er een acute kwestie voor jou speelt kan dat erg prettig zijn.
     
  • Je kunt je reacties schrijven op een moment dat het jou uitkomt: 's avonds bijvoorbeeld of in het weekend.
     
  • Als je de berichten bewaart, kun je de uitwisseling die je met je coach hebt gehad later nog eens rustig teruglezen.

Een nadeel van a-synchrone coaching is dat je een reactie gemakkelijk voor je uit kunt schuiven of dat je de mail of het bericht van je coach te weinig aandacht geeft, doordat het verloren gaat in je berichtenstroom. Ook kun je bij coaching via mail of berichten het persoonlijke contact, 'het gezicht' van de coach missen, waardoor het anoniem kan aanvoelen voor je. Tenslotte vindt niet iedereen het gemakkelijk om zijn gedachten, gevoelens en ideeën schriftelijk onder woorden te brengen.

Blended coaching: een mengvorm
Met blended coaching wordt bedoeld dat je verschillende methoden afwisselend en naast elkaar gebruikt: dus zowel het face tot face gesprek als de videocoaching en het mailcontact bijvoorbeeld.  Doordat je alle opties gebruikt, kun je de voordelen van de verschillende opties combineren.

Heeft onlinecoaching net zo veel effect als off line of face tot face?

Therapeuten die gewend zijn te werken met online therapie zeggen het al veel langer: online kun je dezelfde effecten bereiken als off line. Zelfs voor groepen lijkt online therapie geschikt.

Mijn persoonlijke ervaring is ook positief: na de uitbraak van het Coronavirus heb ik al mijn gesprekken met coachees van off line naar online (met video) gezet. Die gesprekken waren voor mij net zo intensief en effectief als daarvoor face to face gesprekken.

Ook van mijn cliënten hoor ik dat zij de gesprekken met video net zo intensief en effectief vinden als voorheen face to face. Misschien scheelt het dat we al aan tafel gezeten hadden voor Corona, maar tot nog toe heb ik niet ervaren dat de vertrouwelijkheid, de openheid of de diepgang van gesprekken lijdt onder de video-setting.

Stuur ons een mailtje! Bel ons nu!

Waar moet je op letten als je een online coach zoekt?

Een online coach moet in de eerste plaats een goede coach zijn. Daarom is het belangrijk dat je dezelfde criteria gebruikt om een coach te kiezen die je ook bij off line coaching gebruikt. De belangrijkste tips zijn:

  1. Ga na hoe ervaren de coach is. Meer 'vlieg-uren' betekent doorgaans ook meer bedrevenheid. Let er daarbij op dat de coach daadwerkelijk veel tijd aan de coaching besteedt. Iemand met een vaste baan die coaching er part time 'bijdoet' heeft toch minder ervaring opgedaan in 10 jaar dan de collega met 10 jaar werkervaring die volledig als coach zijn brood verdient.
     
  2. Check of de coach bij een beroepsvereniging is aangesloten. Een beroepsvereniging stelt voorwaarden aan registratie, bijvoorbeeld in de vorm van verplichte intervisie en supervisie, opleiding, gewerkte uren en beroepscode. Voor psychologen is aansluiting bij het NIP een minimale voorwaarde en voor loopbaancoaches zijn bijvoorbeeld een NOLOC of CMI-registratie een goede indicatie van kwaliteit.
     
  3. Coaches moeten iets begrijpen van menselijke emoties, interactiepatronen, gedrag en psychologie. Een vooropleiding op dat terrein (psychologie, agogiek etc.) geeft al een goede indicatie van de basiskennis van de coach. Van psychiaters en psychotherapeuten mag je hetzelfde verwachten.
     
  4. Als een coach goed beoordeeld wordt door eerdere cliënten is dat een goede indicatie voor kwaliteit. Check de website van de coach om reviews of beoordelingen te vinden.
     
  5. Een vrijblijvende kennismaking hoort erbij: met een coach ga je een belangrijke werkrelatie aan. Een eerste gesprek kan je het gevoel geven dat er een goede klik is. Dat gesprek (per video of face to face) moet je zonder verdere verplichting kunnen voeren.
     
  6. Tot slot moet je coach ervaring hebben met online coachen en vertrouwen hebben in die methode. Het blijkt dat coaches die zelf heel gemotiveerd zijn om online te werken ook hun cliënten gemakkelijk meenemen in de nieuwe manier van werken.
    Zie ook de blog van Albert: Ik zoek een coach: praktische tips

Do's en dont's bij video coaching

Tot slot nog enkele tips voor het werken met video:

  • Let erop dat je niet werkt met privacy gevoelige programma's als Whatsapp, Skype etcetera. Er zijn genoeg andere betrouwbare online programma's om veilig te communiceren.
     
  • Zorg dat je zelf de privacy goed waarborgt in de coaching: neem nooit zomaar een gesprek op bijvoorbeeld zonder dat aan de ander te vragen. Jouw coach mag natuurlijk ook geen opnames maken zonder overleg met jou.
     
  • Zorg dat je tijdens gesprekken met je coach niet gestoord wordt en dat huisgenoten niet mee kunnen luisteren of kijken.
     
  • Zorg dat je je apparatuur op orde hebt: meestal volstaat een tablet of laptop met een webcamfunctie en ingebouwde microfoon. Zelfs een telefoon is geschikt. Een koptelefoon kan handig zijn, maar is geen noodzaak. Een goed werkende internetverbinding is dat natuurlijk wel. Daarnaast is het fijn als je apparaat aan de netstroom 'hangt' zodat je niet ineens tijdens het gesprek een lege accu hebt:-)

Onderzoeken of online coaching iets voor jou is?

Wil je onderzoeken of online coaching iets is voor jou? Neem dan contact op met ons. Wij kunnen je vragen beantwoorden en als je dit wilt, kunnen we een geheel vrijblijvende afspraak voor je maken met een van onze senior coaches.

Stuur ons een mailtje! Bel ons nu!

Meer blogs van Mariëlle Damoiseaux lezen

NIP Registerpsycholoog

Mariëlle Damoiseaux, coach Nijmegen en omgeving, is registerpsycholoog NIP Arbeid & Organisatie en tevens NOLOC-gecertificeerd loopbaancoach. Sinds 1988 is Mariëlle werkzaam als assessmentpsycholoog, coach en loopbaancoach.

Reactie toevoegen